امروز: سه شنبه, ۱۲ اسفند , ۱۳۹۹

«از حضرت زهرا(س) چه می آموزیم؟»

«از حضرت زهرا(س) چه می آموزیم؟»

استاد دروس خارج حوزه علمیه تصریح کرد: عبادت ما از سر تکلیف و ترس است اما عبادت حضرت زهرا(س) از سر عشق و شیدایی است. این بعدی است که باید روی آن تامل کرد که این عبادت از سر معرفت و آن معرفت جامع و حقیقی است و به این بر می گردد که مظهریت تام اسماء و صفات خداوند متعال است. آنها از قید بهشت و جهنم رهیده اند وبرای رسیدن به بهشت یا رهیدن از جهنم خدا را عبادت نمی کنند؛ یعنی بنده عشق هستند و از هر دو جهان آزادند.

 

به گزارش دیار سید از شفقنا ؛  آیت الله عرب، پژوهشگر و استاد دروس خارج حوزه علمیه با تاکید بر لزوم دوری از نگاه تک بعدی به زندگی انسانهای کامل اظهار داشت: یکی از مواردی که می تواند آفت معرفت به خصوص درباره انسانهای کامل باشد این است که بعدی از زندگی آنها مطرح شود و از ابعاد دیگر غافل شویم. برشی و گزینشی توصیف کردن آفت بزرگی است که باید از آن پرهیز کرد. این موضوع درباره معرفی حضرت زهرا سلام الله علیها هم صدق می کند.

حضرت زهرا(س) زمان شناس بود

آیت الله عرب در بیان آموزهای زندگی حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زمان شناسی را به ما آموخت. انسان والا و کامل کسی است که زمان خود را خود بشناسد. زمان شناسی در حیات معقول انسان نقش بسیار مهمی دارد. اگر انسان زمان و زمین خود را نشناسد ممکن است دچار اشتباهات زیادی شود. این روایت معروف از امام صادق(ع) هست که فرمود «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللّوابس» انسان آگاه و عالم به زمان دچار هجوم اشتباهات نخواهد شد. علی الظاهر این جمله مفهوم دارد یعنی اگر کسی عالم به زمانش نباشد و مقتضیات زمان خود را نشناسد، اشتباهات زیادی به او هجوم خواهد آورد.

وی افزود: برخی از این اشتباهات هم دیگر قابل جبران نیست و جوری نیست که بشود جبران کرد. گاهی ممکن است انسان زمان خود را نشناسد و موضعی بگیرد، حرفی بزند، کاری بکند و کتابی بنویسد و باعث سردرگمی و اضلال و گمراهی دیگران شود. بنابراین از شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها و خطبه ای که ایراد کرده بُعد زمان شناسی او هویدا است. اگر این زمان شناسی نباید کنشها می تواند نتیجه معکوس دهد.

حضرت زهرا(س) برای ساخت جامعه بدون فاصله طبقاتی تلاش کرد

آیت الله عرب حضرت زهرا سلام الله علیها را تلاشگر برای ساختن جامعه ای بدون فاصله طبقاتی دانست و گفت: ایشان همپا و همراه همسرش برای ساختن چنین جامعه ای و محرومیت زدایی تلاش کرد. در سوره مائده می فرماید « إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» این از فضائل حضرت امیر است. انسانهای کامل توجه به دردهای جامعه دارند و از فاصله طبقاتی رنج می‌برند.

اشک‌هایی برای آینده

استاد دروس خارج حوزه علمیه آینده نگری را یکی از ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و گفت: تعبیرهای متفاوتی از گریه های حضرت زهرا سلام الله علیها دارند و برخی از او به اولین شهیده راه ولایت تعبیر می کنند. اینها خیال می کنند که ولایت همین ولایت ظاهری است که در سقیفه جمع شدند و حکومت را گرفتند. بله؛ این هم مهم است. اما آنچه که حضرت برای آن گریه می کند این است که با کودتای سقیفه در آینده، مردم را از مرجعیت علمی و معرفتی اهل بیت محروم کردند. نه اینکه از مسئولیت سیاسی محروم کردند. خیلی مهم است که مسئولیت سیاسی در دست علی علیه السلام باشد اما این مسئولیت وقتی ارزشمند است که وسیله ابطال باطل و احقاق حق باشد.

وی افزود: وقتی حضرت علی(ع) برای چندمین بار کفش وصله کرده خود را وصله می کرد، پرسید این کفش چقدر ارزش دارد؟ گفتند هیچ؛ حضرت سوگند می خورد و می گوید والله حکومت و حکمرانی بر شما کم ارزشتر از این کفش چند بار وصله خورده است؛ مگر اینکه حکومت ابزاری باشد برای احقاق حق و اضاله و از بین بردن باطل.

گریه های حضرت زهرا(س) برای سلب سیاست ظاهری از علی علیه السلام نیست. او بسیار وسیع تر فکر می کرده و مسائل آینده را می دیده و می دانسته در این دگرگونی غدیر تا سقیفه چه مصیبتهایی بر مسلمانان و انسانها روا داشته خواهد شد.

فلسفه سیاسی، اعجاز کلامی حضرت زهرا(س) است

آیت الله عرب فلسفه سیاسی را یکی دیگر از آموزه های زندگی حضرت زهرا(س) دانست و گفت: این فلسفه سیاسی در خطبه حضرت هویدا است. او به بیان علل احکام می پردازد. اگر بگردیم از زمان افلاطون تا اینجا و از زمان فارابی که متخصصان فلسفه سیاسی حرف زده اند تا کنون، و مطالب کسانی را که در بحث مسائل فلسفه سیاسی کار کرده اند بررسی کنیم به این اعجاز حضرت پی می بریم.

وی افزود: حضرت در بخشی از آن خطبه در یک جمله کوتاه می فرماید «و العدل تنسیقاً للقلوب» یعنی اگر بخواهیم دلها را به هم مهربان کنیم با حرف و گفتار و نوشته و کتاب و مقاله و کنگره و سمینار نیست. ایجاد وحدت یک عامل دارد و آن برقراری عدالت است. عدالت است که تضمین کننده وحدت است. این عمیق ترین جمله ای است که از یادگار وحی و رسالت حضرت زهرا سلام الله علیها مانده و می شود درباره آن مقالاتی نوشتی و از معجزات قولی ایشان حساب می شود.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کسانی که طالب وحدتند فقط باید یک کار کنند و آن اینکه عدالت را به طور جامع در جامعه پیاده کنند. با این کار وحدت به طور علی و معلولی جای خود را باز می کند و نیازی به توصیه ندارد. وحدت پایدار و جامع وقتی هست که عدالت باشد. بدون عدالت آرزوی وحدت داشتن سرابی بیش نیست.

حسین بن علی(ع) پرورش یافته مکتب فاطمه(س) است

آیت الله عرب حضرت زهرا سلام الله علیها را الگویی برای تربیت انسانهای والا معرفی کرد و گفت: حسین بن علی سلام الله علیه، وقتی با پیشنهاد صلح و جنگ روبرو شد گفت «ألا وأن الدعی ابن الدعی قد رکز بین اثنتین: بین السله والذله و هیهات من الذله یأبى الله لنا و رسوله و المومنون وحُجور طابت وحجور طهرت». شما پیشنهاد می دهید که من بین این دو گزینه بیعت یا گودال قتلگاه را انتخاب کنم؟ از دامنی که حسین را پرورش داده معلوم است که کدام را انتخاب می کند. هیچ وقت دست بیعت را به خاطر ترس و وحشت از گودال قتلگاه به عنصر پستی مانند یزید نمی دهد. «و حُجور طابت و حجور طهرت» دامنهای پاک ابا دارند از اینکه حسین بیعت را بپذیرد و از قتل و شهادت فرار کند.

حضرت زهرا(س) بنده عشق الهی بود

آیت الله عرب تصریح کرد: از نکات برجسته زندگی انسانهای والا و کامل ارتباط با خداوند است. شخصیت واقعی انسان از مجموعه ای از نسبتها و ارتباطات  تشکیل می شود. ارتباط با خدا، ارتباط با خود و ارتباط با خلق؛ وقتی شخصیت انسان به طور کامل شکل می گیرد که همه این روابط را داشته باشد و در راس اینها ارتباط با خدا است. ارتباط خود و ارتباط با خلق هم وقتی جایگاه خود را پیدا می کند که ارتباط با خدا محکم و معرفت مدار باشد.

وی افزود: عبادت ما از سر تکلیف و ترس است اما عبادت حضرت زهرا(س) از سر عشق و شیدایی است. این بعدی است که باید روی آن تامل کرد که این عبادت از سر معرفت و آن معرفت جامع و حقیقی است و به این بر می گردد که مظهریت تام اسماء و صفات خداوند متعال است. آنها از قید بهشت و جهنم رهیده اند وبرای رسیدن به بهشت یا رهیدن از جهنم خدا را عبادت نمی کنند؛ یعنی بنده عشق هستند و از هر دو جهان آزادند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه ادامه داد: مقام باطنی انسانهای کامل با انسانهای عادی فرق می کند. برخی به اشتباه می خواهند همه مقامهای معنوی و باطنی آنها را انکار کنند. برخی خیال می کنند که هرچه معصومین را عادی تر جلوه بدهند به واقع نزدیک تر است. این غلط و اشتباه و گمراهی است. وقتی که در ارتباط با علوم ائمه می خواهند صحبت کنند می گویند آنها هم درس خوانده اند. این دروغ بزرگی است. مثلا حضرت زهرا کجا درس خوانده است؟ حضرت این علوم را داشته و به صورت علم الوراثه است و نباید برای اینکه نمی توانیم برخی پرسشها را جواب بدهیم دروغ بگوییم.

وی افزود: تعجب می کنیم که این مسائل برای برخی حل نشده است اما یک سنی روشنفکر اروپا رفته مانند اقبال لاهوری درباره حضرت زهرا سلام الله علیها چه اظهاراتی دارد؟! البته حضرت زهرا سلام الله علیها را با مریم مقایسه می کند. مریم از یک نسبت عزیز و حضرت زهرا از سه نسبت عزیز، تا اینجا پیش می رود که نوری و هم آتشی فرمانبرش، گم رضایش در رضای شوهرش؛ چطور یکی مثل اقبال به این راز و رمز باطنی شخصیت حضرت زهرا پی برده است؟ نوری یعنی انسان و آتشی یعنی جن؛ انس و جن مطیع او هستند و او انسان کامل است و دارای ولایت تکوینی است و نه ولایت ظاهری. ولایت ظاهری که یک جلوه ای از آن ولایت باطنی است بعضی وقتها هست و بعضی وقتها ممکن است نباشد. اما ولایت باطنی کاری به این صحبتها ندارد که حکومت دست او باشد یا نباشد. او همیشه ولی کامل خداوند و مظهر اسماء حسنی خداوند است. جالب این است که یک سنی روشنفکر می گوید نوری و هم آتشی فرمانبرش. جن و انس فرمانبر او هستند اما او به عنوان یک زن، همسر علی بن ابی طالب است؛ گم رضایش در رضای شوهرش. وقتی که احساس کرد که آقا امیرالمومنین راضی است با آن دو نفر ملاقات کند گفت که البیت بیتک و انا زوجتک. خانه خانه تو است و من همسر تو هستم.

 

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

استفاده از مطالب فقط با نوشتن نام پایگاه خبری دیار سید مجاز است